Kotä Newsletter
Subscribe to our email newsletter for new releases and project updates. About one e-mail a month. Подпишитесь на наши новости о релизах и проектах. Примерно одно письмо в месяц.
45
DMITRI KOURLIANDSKI CATABASIS. DÄMONEN. MATERIAL.
Digital
A digital release of Dmitri Kourliandski’s music for Boris Yukhananov’s production of Catabasis. Demons, based on Fyodor Dostoevsky’s novel Demons. The premiere took place in September 2021 at Cottbus Theatre in Germany.

Within the framework of the international NET Festival, an eponymous exhibit of graphics by Boris Yukhananov will take place In the Electrotheatre foyer, where Kourliandski’s music will be a part of the exhibition, along with photographs, video fragments of the performance, and animated graphics.

Цифровой релиз композиции Дмитрия Курляндского, основанной на материалах музыки к спектаклю Бориса Юхананова «Катабасис. Бесы», по роману Федора Достоевского «Бесы». Премьера прошла в сентябре 2021 года в театре города Котбус, Германия.

В фойе Электротеатра в рамках международного фестиваля «NET» развернется одноименная выставка графики Бориса Юхананова, в которой музыка Дмитрия Курляндского станет частью экспозиции, наряду с фотографиями, видеофрагментами спектакля и анимированной графикой.

Photo courtesy of Andrey Bezukladnikov
Boris Yukhananov
Artistic Director of the Stanislavsky Electrotheatre,
Moscow, Russia
«
Demons is staged often, it is one of Dostoevsky's most adaptable texts. But almost all these adaptations follow the same path: directors turn the novel into a play.

I did not want to create a theatrical staging. Dostoevsky himself did not write plays, he wrote novels. So we turned to Demons not with the intent of making a play out of it. We do not perform this novel, we play with it. We can afford to do that, because this novel is a fulfilled prophecy. In it Dostoevsky fully predicted the entire twentieth century, with all its catastrophes. And since this prophecy came true, that is, belongs to the past, the novel is a completed, finished story. You can take it as a complete whole and play with it in its entirety. This playfulnesshas certain rules and laws. Or, to be more precise, it has an underlying essence, something of a "tale of origin."

Our playing with Demons unfolds in the Garden of Eden. Paradise is fond of holidays and theme parties. For one of these parties, God chooses Hell as the theme. Angels must play demons. The genre of our performance is Hell's games in paradise. God Himself assumes the role of Conductor, for this is the only role worthy of Him. Meanwhile, everyday life situations, fragments of a modern urban landscape representing the real Hell today, form the background for these games. Only this Hell is wordless, frozen, and cold.

There is one more special participant in our game — Artificial Intelligence, the Neural Network, that is, a new deity born in the XXI century. Artificial intelligence, for which all previous history and culture is nothing more than a set of numbers and algorithms, is God's co-author in this production. Voices and music are born from the dialogue with the Neural Network: the Neural Network reads Dostoevsky's texts and develops them at its discretion. In this case, I myself act as if on behalf of the Neural Network. If the Conductor in our production is fit for the role of God, then the Neural Network suits the role of director.
»
«
«Бесов» ставят очень часто, это один из самых адаптируемых текстов Достоевского. Но почти все эти адаптации идут по одному и тому же пути: режиссеры превращают роман в пьесу, это и есть инсценировка.

Я не хочу заниматься инсценировкой Достоевского, потому что и сам Достоевский не писал пьес, он писал романы. И мы обращаемся к «Бесам» не для того, чтобы сделать из них пьесу. Мы не играем этот роман, мы играем с ним. Мы можем себе это позволить, потому что этот роман представляет собою сбывшееся пророчество, Достоевский полностью предсказал в нем весь ХХ век, с его катастрофами. И так как пророчество это сбылось, то есть принадлежит прошлому, то роман представляет собою законченную, закончившуюся историю. Ее можно взять как законченное целое и играть с этим целым. И у этой игры есть определенные правила и законы. Или, если точнее, у этой игры есть исходная ситуация, что-то вроде «сказки о происхождении».

Наша игра в «Бесов» разворачивается в райском саду. В Раю очень любят праздники, тематические вечеринки. Для одной из таких вечеринок Бог выбирает в качестве темы — Ад. Ангелы должны играть демонов. Адские игры в раю — это жанр нашего спектакля. Сам же Бог берет на себя роль Дирижера, потому что это единственная достойная его роль. А фоном для этих игр служат ситуации повседневной жизни, фрагменты современного городского ландшафта, которые и представляют сегодня настоящий Ад. Только Ад этот бессловесный, застывший, холодный.

В нашей игре есть еще один особенный участник — Искусственный разум, Нейросеть, то есть новое божество, рожденное XXI веком. Искусственный разум, для которого вся предыдущая история и культура — не более, чем набор чисел и алгоритмов, является соавтором Бога в этой постановке. Из диалога с Нейросетью рождаются голоса и музыка, Нейросеть читает тексты Достоевского и продолжает их на свое усмотрение. Сам я в данном случае действую как бы от лица Нейросети, и если Дирижер в нашей постановке — роль для Бога, то Нейросеть — роль для режиссера.
»
Photo courtesy of Andrey Bezukladnikov
Dmitri Kourliandski

Music Director of the Stanislavsky Electrotheatre,
Moscow, Russia
«
The central element of the production’s set design is a carousel — a structure on a turntable, inside of which interiors and situations change: a cafe, a meeting, a hairdresser’s, a funeral, etc. Time flows in these interiors in its own manner, occasionally lurching forward. The image of a demonic carousel, plus demonic dancing during a descent into Hades (catabasis), were the starting points for me in my search for musical material that unexpectedly showed up in a territory approximating techno.
»
«
Центральным элементом сценографии спектакля является карусель — конструкция на поворотном круге, внутри которой сменяются интерьеры и ситуации: кафе, митинг, парикмахерская, похороны и др. В этих интерьерах по-своему, медленными рывками, течет время. Образ бесовской карусели и бесовских плясок во время спуска в Аид (катабасис) и стали для меня отправными в поиске музыкального материала, который неожиданно обнаружился на территории, близкой к техно.
»
Photo courtesy of Andrey Bezukladnikov
Release date:
Composed/produced by:
Mixed/mastered by:
Artwork by:
Art direction by:
12.11.2021
Dmitri Kourliandski
Mikhail Myasoedov
Boris Yukhananov
Stepan Lukyanov
Made on
Tilda